Momenteel gaan er valse e-mails en sms-berichten rond van oplichters die zich voordoen als KVK, zogenoemde phishing. Wanneer je op de link in de mail of sms klikt, moet je gegevens invullen. Open het bericht niet en klik niet op links in de mail of sms. Stuur het bericht door naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Lees verder om te weten hoe je nepberichten herkent en wat je moet doen als je wél op een link hebt geklikt.

Zo controleer je een bericht van KVK

De Phishingmails en andere valse berichten gaan bijvoorbeeld over opnieuw identificeren, de verplichte UBO-registratie of een digitale sleutel. De oplichter dwingt een snel antwoord af. Reageer nooit. Lees hier wat KVK wel en niet doet in berichten. Toch nog twijfels? Bel of chat met het KVK Service Center.

  • KVK deelt nooit boetes uit en dreigt er ook niet mee.
  • KVK dreigt nooit per e-mail of sms om je KVK-nummer in te trekken of om je registratie in het Handelsregister te stoppen.
  • KVK vraagt je nooit per e-mail of sms om gegevens te controleren door op een link te klikken.
  • KVK stuurt nooit brieven, e-mails of sms’jes met QR-codes om gegevens aan ons door te geven.
  • KVK verplicht je nooit om via mail of sms een digitale sleutel, toegangscode of wachtwoord aan te vragen of te verlengen.
  • Een toegangscode voor een KVK-account vraag je zelf aan op kvk.nl, nooit via een mail of sms. Met een KVK-account bestel je KVK-producten zoals uittreksels.
  • Inschrijvingen en wijzigingen in je KVK-registratie geef je altijd veilig door op kvk.nl met je DigiD.
  • Voor eenmanszaken is er de Mijn-eenmanszaak-omgeving waar je met je DigiD inlogt om gegevens te wijzigen.

Tip: Installeer een spamfilter en bescherm je mailbox tegen phishingberichten.

(Bron: KvK)